Hoogwaardige kwaliteit & Gecertificeerd

Gratis verzending

Uit voorraad leverbaar

Goede klantenservice

Resveratrol is een waardevol polyfenol die in diverse voedingsmiddelen voorkomt. Het wordt vaak geassocieerd met rode wijn, maar resveratrol komt ook in andere voedingsmiddelen voor. Laten we duiken in de wereld van voedingsbronnen om te ontdekken waar deze krachtige stof te vinden is.

Wat is een polyfenol?

Een polyfenol is een type organische verbinding die van nature voorkomt in planten en aanzienlijke gezondheidsvoordelen kan bieden. Deze chemische stoffen zijn vooral bekend om hun rol als antioxidanten, waarbij ze helpen bij het beschermen van de cellen tegen schade veroorzaakt door vrije radicalen en oxidatieve stress.

In welke voeding zit Resveratrol?

Resveratrol komt voor in verschillende soorten voedingsmiddelen die we kunnen opnemen in ons dagelijks dieet. Deze tabel biedt een handig overzicht van waar resveratrol te vinden is in alledaagse voeding en dranken en hoeveel je gemiddeld per portie binnenkrijgt. Het laat de diversiteit zien van resveratrol, variërend van wijnen en sappen tot fruit, noten en zelfs specifieke theesoorten.

Hier is het overzicht van de gemiddelde hoeveelheden resveratrol in verschillende soorten voeding, uitgedrukt per standaard eenheid of portie:

Voedselbronnen Gemiddeld per standaardeenheid Gemiddelde hoeveelheid in standaardportie
Rode wijnen 0.1–14.3 mg/l 150 ml glas: 0.015–2.15 mg
Pinot noir 10.5 mg/l 150 ml glas: 1.57 mg
Witte wijnen <0.1 tot 1.2 mg/l 150 ml glas: 0.015−0.18 mg
Riesling tot 1.2 mg/l 150 ml glas: tot 0.32 mg
Rode druivensap 0.5 mg/100 ml 250 ml glas: 1.25 mg
Witte druivensap 0.05 mg/100 ml 250 ml glas: 0.125 mg
Cranberrysap 0.2 mg/100 ml 250 ml glas: 0.5 mg
Verse druivenschil 5–10 mg/100 g
Gedroogde druiven 0.64 mg/100 g 250 g (1 kop): 1.6 mg
Blauwe bessen 0.4 mg/100 g 150 g bakje: 0.6 mg
Aardbeien 0.375 mg/100 g 150 g bakje: 1.56 mg
Rode bessen 1.5 mg/100 g 125 g (1/2 kop): 1.87 mg
Cranberries 1.9 mg/100 g 125 g (1/2 kop): 2.41 mg
Bilberries 0.678 mg/100 g 125 g (1/2 kop): 1.7 mg
Rauwe pinda’s 0.15 mg/100 g 250 g (1 kop): 0.37 mg
Geroosterde pinda’s 0.006 mg/100 g 250 g (1 kop): 0.015 mg
Gekookte pinda’s 0.52 mg/100 g 250 g (1 kop): 1.3 mg
100% pindakaas 0.047 mg/100 g 1 eetlepel: 0.01 mg
Cacaopoeder 0.185 mg/100 g 1 eetlepel: 0.019 mg
Pure chocolade 0.124 mg/100 g 50 g: 0.063 mg
Melkchocolade 0.001 mg/100 g 50 g: 0.0005 mg
Polygonum cuspidatum 181–350 mg/100 g
Itadori-thee 0.97 mg/100 ml 200 ml: 1.94 mg
Nutraceuticals formules Capsule: 20 tot 500 mg als pure trans-RSV, of van 50 µg tot 50 mg als onderdeel van antioxidantformules
Darakchasava (Ayurvedische formule) 0.36 mg/100 ml

Zit er genoeg resveratrol in onze voeding?

De hoeveelheden resveratrol in voeding kunnen variëren. Terwijl een glas rode wijn een meetbare hoeveelheid kan bevatten, zou je misschien honderden glazen moeten drinken om de hoeveelheden te bereiken die in sommige onderzoeken naar gezondheidseffecten worden gebruikt. Het is daarom aan te raden om een gevarieerd dieet te hanteren voor een optimale inname. Door aan de juiste hoeveelheid resveratrol te komen per dag is het daardoor verstandiger een resveratrol supplement te nemen in plaats van het over consumeren van bepaalde voeding.

Resveratrol is een veelzijdige polyfenol met bewezen voordelen voor de gezondheid in muizen en ook voor mensen komen er steeds meer onderzoeken. Het is te vinden in veel voedingsmiddelen die beschikbaar zijn in de supermarkt. Door te kiezen voor een dieet rijk aan deze voedingsmiddelen, kun je de inname van resveratrol op een natuurlijke manier verhogen. Om grotere hoeveelheid resveratrol binnen te krijgen is het echter verstandiger om een resveratrol supplement te kiezen, dan het over consumeren van bepaalde voeding.